Jak poznat závadu na motoru?
Vhodné oleje a maziva, pravidelná údržba a servisní kontroly mohou do značné míry předcházet poškození motoru. Přesto se vyplatí vědět, kdy s motorem není něco v pořádku a bude nejspíš nutná oprava. Bohužel zatímco třeba poškozené moto oblečení nebo kevlarové bundy po pádu poznáme na první pohled, u kontroly motoru musíme použít téměř všechny smysly.
Kouř z výfuku
Pokud po zahřátí motoru zaznamenáte výrazný kouř vystupující z výfuku, může to mít dvě příčiny. Namodralý kouř znamená, že motor spaluje olej ve spalovacím prostoru, kde by se vůbec neměl nacházet. Bílý kouř zase značí, že se do spalovacího prostoru dostává chladicí kapalina, tudíž je poškozené těsnění pod hlavou motoru.
Hluk z motoru
Slyšíte z motoru klepání při volnoběžných otáčkách nebo rachot při vyšších otáčkách? Na vině mohou být poškozená ložiska klikového hřídele nebo ložiska pístního čepu. Pokud se hluk ozývá spíše z vrchu motoru, můžete mít opotřebovaný rozvodový řetěz (rytmický klepavý zvuk) nebo nedotažené ventily (soustavný rachotivý zvuk).
Problémy s chladicí kapalinou
Za normálních okolností by chladicí kapalina neměla vůbec vytékat. Pokud se to děje, zkontrolujte tlak vzduchu, který se skrz těsnění dostává do chladicího okruhu. Toto byste měli zkontrolovat i před koupí nového motocyklu – při nastartovaném motoru otevřete víčko chladiče a pozorujte, zda se v kapalině neobjevují bubliny. V chladicí kapalině by neměly být ani saze nebo jiné nečistoty.
Špatné startování
Pokud se vám zdá, že motor špatně startuje a nechce naskočit, přestože jím baterie otáčí, většinou to bývá způsobené špatnou směsí v karburátoru. Také můžete mít špatně nastavenou škrticí klapku ve vstřikování. Následkem toho vzniká příliš chudá nebo příliš bohatá směs, která motoru nesvědčí. Pokud tento problém nebudete řešit, hrozí usazování karbonu na pístu, ventilových sedlech a ve výfuku, ale i přehřívání motoru vedoucí k propálení pístu.