Při aquaplaningu je nejdůležitější zachovat klid
Při jízdě autem se můžeme setkat s poměrně velkým množstvím nejrůznějších nebezpečných situací. Na podzim, kdy často poměrně intenzivně prší, může být jednou z nich i takzvaný aquaplaning. Víte, jak se při něm zachovat? Co případně dělat či nedělat? Pokud ne, následující informace by pro vás mohly být zajímavé a užitečné.
Co je to aquaplaning?
Tímto slovem je označován stav, kdy pneumatika automobilu přestane zvládat odvádění vody a důsledkem toho začne být automobil nestabilní, neboli lidově řečeno začne na silnici „plavat“. Voda, kterou pneumatika nestačí odvádět pryč, se totiž dostane pod pneumatiku a lehce ji nadzvedne z povrchu vozovky. Jak vidíte, aquaplaning je poměrně nepříjemný a navíc, pokud nezareagujete vhodně, může být i nebezpečný. Aquaplaning vás může často potkat právě v podzimních měsících, kdy na silnici zůstává stát voda. Při jízdě aquaplaning nejčastěji postihne přední kola vozidla, někdy dokonce pouze jedno kolo.
Přiměřená rychlost a pneumatiky
Pro doplnění ještě dodejme, že stojící voda na vozovce většinou nebývá jedinou příčinou, proč řidiče aquaplaning postihne. Často jde o kombinaci s dalšími rizikovými faktory, především s rychlou jízdou a příliš ojetými pneumatikami. Optimální hloubka dezénu pneumatik by měla být tři milimetry a zároveň bychom za deště měli snížit rychlost naší jízdy přibližně o 15-20 km/hod.
Jak se v případě aquaplaningu zachovat?
Nejjednodušší radou, co v případě aquaplaningu dělat, je zachovat klid, nezazmatkovat a zbytečně nehýbat volantem. Mohlo by totiž dojít k tomu, že některá z kol by následkem pohybu volantu získala zpět kontakt s vozovkou, jiná ale ne, a to by mohlo způsobit smyk. Optimální je mít všechna čtyři kola rovně, vyšlápnout spojku a počkat, až aquaplaning sám od sebe skončí. Zvládnutí aquaplaningu se učí také ve speciálních kurzech bezpečné jízdy či školách smyku.